YouFlanders: veilig toeristen in eigen land

Maart 2020. De pandemie overviel iedereen, ook Toerisme Vlaanderen. Van het ene moment op het andere lag het volledige toeristische leven stil, zonder zicht op een snelle heropleving. Bij velen riep het vragen op, maar Toerisme Vlaanderen bleef niet bij de pakken zitten en ging meteen op zoek naar antwoorden en oplossingen. Gewapend met een dosis creativiteit en motivatie, tackelden ze meteen de grootste vraag: hoe komen we hier als sector aan het einde van de lockdown weer sterker uit? Een geslaagde samenwerking met de Cronos Public Services hielp hen op weg.

De rode draad

Eén ding stond vanaf het begin vast: het zou niet eenvoudig zijn voor de toeristische sector om na de lockdown weer op te starten. Maar welke concrete problemen deden zich voor, en waar doken ze op? Om daar een antwoord op te vinden, bevroeg Toerisme Vlaanderen eind maart honderden spelers in en rond de sector om te weten te komen wat de concrete noden waren met zicht op de heropstart en de toekomst. Dat loonde, want in geen tijd hadden ze meer dan driehonderd ideeën, wensen, suggesties en verzuchtingen verzameld en doorgenomen.

En wat bleek? Net zoals de rest van Vlaanderen, waren de spelers uit de toeristische sector vooral op zoek naar duidelijkheid en concrete informatie. Wat zou wanneer mogen? Welke maatregelen gelden waar? Wat moet ik als uitbater doen als het te druk wordt in mijn hotel, restaurant of attractie? En nog belangrijker: wat is te druk?

Toerisme Vlaanderen verzamelde al deze antwoorden en bracht ze samen in een concreet voorstel: een overkoepelende, technologische oplossing die iedereen in real time informeert. Een app die niet enkel de sector, maar ook de bezoekers dient, en die door elke gebruiker actief of passief kan ingezet worden.

 

Verbinden, informeren, inspireren

Het concrete doel van de app is om bezoekers en uitbaters van toeristische attracties en accommodaties te verbinden, te informeren en te inspireren. Alle toeristische informatie die in coronatijden relevant is, moest op de app terug te vinden zijn: Hoe druk is het momenteel in museum X? En wat zijn de lokale maatregelen waar ik als bezoeker of uitbater rekening mee moet houden? Door deze informatie op een toegankelijke en overzichtelijke manier samen te vatten in een applicatie, zou de toeristische sector snel en veilig weer kunnen opstarten.

Toerisme Vlaanderen heeft heel wat talent in huis, maar om een eigen app vanaf nul te ontwikkelen ontbrak het hen aan de juiste expertise. Sam Versele, Ambassador Relations & Recovery Projects bij Toerisme Vlaanderen, vertelt daarover het volgende: “We hadden geen tijd te verliezen, maar alles moest wel van in het begin correct verlopen. Gelukkig kwam Cronos Public Services met de oplossing, en konden we snel in zee met competence centers Studio Hyperdrive en Monkeyshot.” Samen begonnen ze aan een race tegen de tijd, want de app moest al op 8 juni live gaan.

 

Liever vandaag dan morgen

Een eenvoudig project was het allerminst. Een verbindend proces des te meer. “Het was een fijne, vlotte samenwerking”, vertelt Sam Versele. “We waren heel blij met het team en konden rekenen op gemotiveerde medewerkers van beide kanten om dit samen waar te maken.” Na enkele verkennende gesprekken gingen we meteen aan de slag, want de tijdsdruk, die was enorm. En met zo’n strakke deadline kun je je geen fouten veroorloven.

Door de professionaliteit en expertise van beide partners te combineren, bleven de onaangename verrassingen tijdens het ontwikkelingsproces gelukkig beperkt tot een minimum. “Vanaf het begin hebben we alle doelstellingen strak uitgeschreven, zodat we een duidelijk plan van aanpak hadden dat voor iedereen haalbaar was. Dat is een belangrijke succesfactor geweest.”

Zo gezegd, zo gedaan. Begin juni was de eerste versie van de applicatie daar, klaar om aan de pers voorgesteld te worden.

 

Een app voor iedereen

Bij het bouwen van een app moet je niet enkel rekening houden met de inhoud, maar zeker en vast ook met het gebruiksgemak. Iedereen moet er vlot zijn weg in kunnen vinden en alle informatie moet op een toegankelijke manier raadpleegbaar zijn. Dat wil zeggen dat ook mensen met een beperking er vlot gebruik van moeten kunnen maken. Bovendien is ook de privacy van de gebruiker hier bepalend. Om je als gebruiker veilig te voelen bij een app wil je natuurlijk zeker zijn dat jouw gegevens enkel en alleen gebruikt worden waar ze voor dienen.

Deze drie elementen – toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en privacy – zijn de fundamenten van de applicatie. Zijn er toch zaken die we over het hoofd gezien hebben? Dan horen we dat graag van jou!

Dat brengt ons meteen bij een ander belangrijk aspect van de app: het moet niet enkel makkelijk zijn voor de gebruiker om informatie te raadplegen, maar ook om zelf informatie te delen. De app is interactief: iedereen die hem gebruikt, kan er zelf gegevens aan toevoegen. Ben je op een gezellige plek die plots iets te gezellig wordt? Dan kun je in de app aanduiden dat het er druk is en zo andere mensen waarschuwen. Door regelmatig de app te updaten en te raadplegen, blijft iedereen op de hoogte van de drukke en minder drukke plekken voor een uitstapje.

De keuze voor een mobiele app in tegenstelling tot een website was dan ook vanzelfsprekend voor Sam en het team: “Het is de bedoeling dat mensen on the go, on the spot, de app raadplegen en hun ervaringen delen. Is het de moeite waard? Hoe zit het met de maatregelen? En hoe druk is het er nu? Mensen moeten het op die plek, op dat moment, meteen kunnen delen.”

Het einde is (nog niet) in zicht

Het mag duidelijk zijn: de applicatie dekt een groot deel van de vragen en verzuchtingen die ondernemers zich aan het begin van de lockdown stelden. Voortaan is het mogelijk om als uitbater makkelijk aan te geven welke maatregelen er in jouw regio en jouw hotel, restaurant of attractie van toepassing zijn. De app creëert veiligheid, maar brengt ook inspiratie: door een overzicht te geven van de toeristische attracties in de buurt, helpt hij bij het herontdekken van lokale troeven. Het hoeft niet altijd Bali of New York te zijn.

De eerste lockdown ligt intussen achter de rug, maar het ontwikkelingsproces van de app is dat nog lang niet. Meteen na de lancering van de eerste versie ging het team van Toerisme Vlaanderen en Cronos er verder mee aan de slag. Intussen bevat de app heatmaps die automatisch aangeven hoe druk het ergens is, op basis van de gegevens van telefoonmasten. Maar ook naar de toekomst toe zijn er nog heel wat plannen: zo is het de bedoeling om eerst en vooral de content uit te breiden, zodat de app niet enkel toeristische attracties maar ook mooie plekken in de natuur bevat. Bovendien zijn alle gegevens die nu zijn samengebracht om de app tot stand te brengen, in de toekomst perfect te gebruiken voor nieuwe toepassingen.

Door de fijne samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen en Cronos is het productieproces van de applicatie een mooi voorbeeld van het belang van co-creatie. Door de koppen bij elkaar te steken, gespecialiseerde partners bij het project te betrekken en nieuwe samenwerkingen aan te gaan, kreeg iedereen de kans om zijn steentje bij te dragen en aan te geven wat er in het veld ontbrak.

En om het succesvolle project te vieren, drinken ze binnenkort – wanneer het weer mag – samen een glaasje.