Mijn CM: een digitaal kantoor zonder sluitingstijd

Een digitaal kantoor in je broekzakDat is de ambitie van Christelijke Mutualiteit (CM) met de mobiele app ‘Mijn CM’. Het grootste ziekenfonds van het land speelt daarmee in op de vraag van de 4,5 miljoen leden naar meer digitale dienstverlening. Schaalbaarheid en beveiliging waren net als prestatiesnelheid en gebruikerservaring doorslaggevend voor de mobiele app – en daar wou Cronos Public Services maar wat graag aan meewerken. 

Met ‘Mijn CM’ kunnen leden snel en eenvoudig voordelen aanvragen, terugbetalingen checken, gele klevers bestellen … De functionaliteiten van de app zijn identiek aan die van de websiteBovendien is hij gebruiksvriendelijk voor leden van alle leeftijden, die al dan niet vertrouwd zijn met technologie. “Het was essentieel voor ons dat alle CM-klanten de app gemakkelijk kunnen gebruiken. Een UX-ontwerpbureau leverde de nodige input via een ledenpanel, waarbij ook zeventigplussers bevraagd werden, zegt Rebecca Debaillie, Directeur ICT bij CM. Het doel is dus om met ‘Mijn CM’ niet enkel de jeugd, maar ook hun grootouders te bereiken.

Een toegankelijke app voor iedereen 

Om dat allemaal binnen afzienbare tijd te kunnen verwezenlijken, ging CM op zoek naar de juiste expertise om een toegankelijke app te ontwikkelen. Zo kwamen ze bij Providit terecht, het Cronos competence center met de nodige kennis en vaardigheden van OutSystems. OutSystems is een softwareplatform dat de juiste tools aanbiedt om bedrijfsapplicaties te ontwikkelen, te implementeren en te beheren. In 2019 introduceerde Providit het platform voor het eerst bij CM. Intussen hebben ze samen op minder dan twee jaar tijd al heel wat gerealiseerd. De applicatie ‘Mijn CM’ is daar een voorbeeld van, en het is tevens de eerste app die CM ontwikkelde voor het grote publiek.  

Op enkele maanden tijd werd er veel gebrainstormd, getest en ontworpen om de strakke deadline te halen, want de app was bedoeld als kerstcadeau voor de CM-leden. Rebecca vertelt: “We hebben de deadline gehaald dankzij onze geïntegreerde manier van samenwerken. Providit was voor ons geen externe partner, maar maakte deel uit van de organisatie. Een mix van externe en interne medewerkers is belangrijk bij zulke projecten. Doordat iedereen vertrekt vanuit zijn of haar eigen kennis en ervaringen, duiken er nieuwe inzichten op.”

Digitalisering in een stroomversnelling  

Bij CM zien ze de app als een digitaal kantoor dat altijd en overal beschikbaar is, zonder sluitingstijd. Nu is het aan de gebruikers om zelf de mogelijkheden te ontdekken. “We willen onze klanten geprikkeld houden en overtuigen om de app te installeren. Dat kan alleen door regelmatig voor updates te zorgen, zonder dat iemand daar hinder van ondervindt.” Dat vraagt opnieuw veel denkwerk en overleg, maar de voorbije maanden hebben CM en Providit alvast bewezen dat ze snel en efficiënt kunnen samenwerken. 

Het aantal downloads van ‘Mijn CM’ stijgt maand na maand exponentieel. De coronapandemie zit daar ongetwijfeld voor iets tussen. De digitalisering binnen de CM kwam de laatste maanden in een stroomversnelling terecht, en bij meer en meer leden klinkt de vraag naar digitale communicatietools. De app werd dus net op tijd gelanceerd om aan deze nood tegemoet te komen. 

Feedback en nieuwe functionaliteiten 

‘Mijn CM’ wordt dit jaar stapsgewijs uitgebreid met nieuwe mogelijkheden. Zo komt er een chatfunctie bij, kan je er binnenkort je verzekeringen opvolgen en zelfs digitaal formulieren invullen.  De feedback van actieve gebruikers helpt om de app verder af te stemmen op de noden van de CM-leden. “Als organisatie mag je er nooit van uitgaan dat je precies weet wat je doelpubliek wil, en moet je snel kunnen inspelen op nieuwe wensen en behoeftes”, aldus Rebecca. “Maar je mag ook niet te lang wachten om een degelijk basisproduct af te leveren.” Ook voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten doet CM beroep op Cronos. 

Doordat de app met het platform OutSystems werd ontwikkeld, is het eenvoudig om nieuwe tools toe te voegen, bestaande toepassingen te wijzigen of vormelijk en inhoudelijk elementen te veranderen. Die flexibiliteit is exact wat CM nodig had. “Als je dan ook nog een partner hebt zoals Cronos Public Services die zich makkelijk kan inleven in je verhaal en snel een oplossing vindt voor elke uitdaging, dan kan je op korte tijd veel realiseren.” 

“Ik vind een mix van externe en interne medewerkers belangrijk. Je leert veel van elkaar en dat is altijd een meerwaarde.” 
 
Rebecca Debaillie, Directeur ICT bij CM

Bekijk hier de campagnevideo van CM

Bron: https://campaigns.cm.be/mijncm-app

Verkrijgt u graag meer informatie over deze case?