De 20ste editie van Week van de Friet: een campagne om u tegen te zeggen!

Tijdens ‘Week van de Friet’ is het steeds de bedoeling om frietjes van de frituur op een positieve manier onder de aandacht te brengen zodat de consument ‘goesting’ krijgt. De campagne is gestart in 2000 en bestaat ondertussen 20 jaar.

Katrien De Nul, promotiemanager Akkerbouw VLAM, licht toe: “Twintig jaar geleden merkten we dat er in nieuwsberichten vaak een negatieve bijklank verbonden was aan frietjes van de frituur: ongezond, slechte hygiëne, etc. Nu merken we dat de consument daar positiever tegenover staat en er echt sympathie voor heeft.”

‘Goesting’ in frietjes!

Met de campagne is het de bedoeling om het brede publiek aan te spreken want frietjes zijn voor iedereen. Geen verschil in geslacht, leeftijd, afkomst etc. Het is ons erfgoed en traditie waar we allemaal fier op mogen zijn. Dat was ook de opdracht voor de campagne. Het is een emotioneel gebeuren. Het gaat ook enkel en alleen om de frietjes, niet de vleesjes en niet de sausjes.

Pr-opdracht

Voor deze editie werden er vier bureaus aangesproken waarbij Walkie Talkie en Supermachine er uitsprongen. Aangezien de Week van de Friet veel potentieel heeft op vlak van media-aandacht, heeft VLAM voor de eerste keer bewust gekozen om er een pr-opdracht van te maken.

Katrien vertelt over de campagne: “Walkie Talkie en Supermachine hebben een voorstel uitgewerkt met als onderwerp: ‘Ode aan de friet’, het eren van ons gouden erfgoed. We mogen trots zijn op onze Belgische frietjes… dat zat er heel sterk in. Ook naar de komende jaren toe, zagen we daar een positieve evolutie in. Stilstaan bij de smaak en de beleving van frietjes eten. Zij stelden een actie voor die op PR vlak mogelijkheden bood. Het was een geslaagde campagne waardoor we naar volgende editie op dezelfde manier willen werken. “

Straatbeeld vol met frietjes

In vijf steden werden gedurende één week, van 25 november tot 1 december, standbeelden voorzien van een frietzak. Zo kreeg Nero in Middelkerke en de Kotmadam in Leuven gedurende een volledige week een frietzak. In Middelkerke en Kortrijk gingen ze nog een stapje verder. De haaientanden in de buurt van de standbeelden werden omgevormd tot frietzak. Dat zorgde voor toffe visuele publiciteit. In praktijk was dat geen makkelijke opdracht om de steden te overtuigen en de nodige goedkeuringen te krijgen, maar het resultaat mag gezien worden. De Kotmadam sprong eruit en werd ook gebruikt als algemeen beeld van de campagne.

Katrien legt uit: “Walkie Talkie heeft die actie heel goed uitgevoerd. Journalisten werden in de aanloop van de Week van de Friet al warm gemaakt. Bepaalde journalisten kregen het nieuws al op voorhand te horen onder embargo. Daarnaast werden er ook 25 influencers ingeschakeld. Met de influencers werden de nodige afspraken gemaakt. We hebben ruime media-aandacht gekregen op verschillende nieuwssites en Joe FM wilde er zelfs een wedstrijd aan koppelen. Supermachine heeft de betalende media op zich genomen via Instagram en Facebook.”

Resultaten

Uit een post-test van het onderzoeksbureau iVOX zijn er positieve resultaten naar boven gekomen. 30% verklaarden dat ze de campagne hadden gezien. Daarnaast was er 68% die de Week van de Friet kende. De media-aandacht heeft het nodige werk gedaan. De actie van de standbeelden werd enorm geapprecieerd: 8/10 die de campagne herkend hebben. De totale score van de actie was 7/10. Wat opviel, was dat als de vraag kwam: Wat doet de campagne met jou? Iedereen meteen zei dat ze ‘goesting’ kregen in frietjes. Het doel van de campagne is met andere woorden bereikt!

Samenwerking

Katrien vertelt over de samenwerking: “Wat fijn is aan de samenwerking, is dat Walkie Talkie heel snel schakelt. Voor de meeste campagnes doen we het contact zelf met de pers. We zagen bij Walkie Talkie dat zij de journalisten echt warm hielden: voor, tijdens én na de Week van de Friet. Het was veel intensiever dan wat we zelf zouden kunnen doen. Net zoals bij de influencers was onze conclusie dat de prijs-kwaliteit verhouding heel goed zat. We kregen op het einde een uitgebreid rapport met alle resultaten. Ook Supermachine heeft goed werk geleverd. Vooral de tone of voice van de content zat heel goed. We hebben hier zelf heel weinig werk aan gehad en dat is toch een grote meerwaarde.”